Czytając streszczenia dziewiętnastowiecznych oper, nie da się uniknąć porównania ich treści z telenowelami południowoamerykańskimi. Łączy je nie tylko splątanie losów protagonistów, lecz także wyskakujące w połowie trzeciego aktu (lub w trzechsetnym odcinku) zaginione córki.
Pasja do opery jest zatem skrywaną (i wypieraną) namiętnością tzw. elit do niskiej rozrywki.
Giaccomo Meyerbeer, Robert Diabeł, Akt V
W kruchcie katedry palermitańskiej Bertram wyjawia Robertowi, że przed laty uwiódł jego matkę Bertę, a z ich związku zrodził się Robert. Zjawia się Alicja, która przekazuje Robertowi list od matki, w którym wyjawia mu całą prawdę i ostrzega przed Bertramem. Wraz z wybiciem północy czary tracą swą moc. Znika Książę Grenady, który okazuje się przywołanym przez siły piekielne fantomem, mającym wodzić na pokuszenie Izabelę, a Bertram, który nie wywiązał się ze swojego zobowiązania, zapada sie pod ziemię. Nic zatem nie stoi już na przeszkodzie, by Robert oraz Izabela połączyli się małżeńskim węzłem.
Finał opery
Pasja do opery jest zatem skrywaną (i wypieraną) namiętnością tzw. elit do niskiej rozrywki.
Giaccomo Meyerbeer, Robert Diabeł, Akt V
W kruchcie katedry palermitańskiej Bertram wyjawia Robertowi, że przed laty uwiódł jego matkę Bertę, a z ich związku zrodził się Robert. Zjawia się Alicja, która przekazuje Robertowi list od matki, w którym wyjawia mu całą prawdę i ostrzega przed Bertramem. Wraz z wybiciem północy czary tracą swą moc. Znika Książę Grenady, który okazuje się przywołanym przez siły piekielne fantomem, mającym wodzić na pokuszenie Izabelę, a Bertram, który nie wywiązał się ze swojego zobowiązania, zapada sie pod ziemię. Nic zatem nie stoi już na przeszkodzie, by Robert oraz Izabela połączyli się małżeńskim węzłem.
Finał opery
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz